keskiviikko 4. helmikuuta 2015

Kuningatar-toscapiirakka


Voi olla että olen ennenkin tästä asiasta maininnut, mutta mulla on jonkinlainen fiksaatio toscapiirakkaan! ☺ Mun täti tekee ihan superhyvää toscapiirakkaa, ja olenkin maininnut, että mua ei yhtään haittaa vaikka sitä olis aina tarjolla kun kylässä tulen käymään! Ja kyllähän sitä on ollutkin! Sit vaan aina mietin, että kuinka monta palaa kehtaan syödä.... ☻ Samoin mun kaverin äiti teki aina ringette pelireissuille ihan superhyvää toscapiirakkaa. Näiden kokemusten jälkeen mun on ollut kovin vaikea lähteä itse leipomaan kyseistä piirakkaa, koska eihän siitä millään voi tulla yhtä hyvää... 
Tälläistä marjaista versiota uskalsin kokeilla, koska tää ei joka tapauksessa voi maistua samalta. Ja Pullahiiren ohje ei pettänyt tälläkään kertaa, tää oli ihan superhyvää!! Ohje oli alunperin tehty kakulle, mutta mä hiukan vähensin pohja-aineksia jotta sain tehtyä pelkän piirakan. Kirjoitan tähän ohjeen nyt niinkuin itse tein.

Kuningatar-toscapiirakka
26 cm vuokaan


140 g voita
140 g fariinisokeria
2 isoa kananmunaa
3,5 dl vehnäjauhoja
1,5 tl leivinjauhetta
1,5 dl maitoa
1,5-2 dl marjoja (vadelmaa,mustikkaa)

Kuorrute:
100 g mantelilastuja
75 g voita
4 rkl kermaa
1 dl sokeria
1 rkl vehnäjauhoja

 Vatkaa huoneenlämpöinen voi ja fariinisokeri keskenään. Lisää joukkoon kananmunat yksitellen reippaasti vatkaten. Sekoita kuivat aineet kekenään ja lisäile ne taikinaan vuorotellen maidon kanssa. Kaada taikina noin 26 cm kakkuvuokaan. Pohjalle kannattaa pingottaa leivinpaperi. Ripottele marjat taikinan päälle. Paista 175 asteessa  noin 25-30 minuuttia.
Laita kuorrutteen ainekset teflon kattilaan ja kuumenna niin, ette seos hieman sakenee ja sokeri sulaa. Kaada kuorrute piirakan päälle ja jatka paistamista uunissa noin 10 minuutin ajan.


Tänään onkin vuorossa "runkkutorttujen" (niinkuin meillä töissä niitä kutsutaan) leipomista. Tai voi olla että tortut muuttuvat ihan mun laiskuutta kakuksi.... ☻

P.S. Huomasin juuri, että tämä postaus on tämän blogin 600 postaus!! Jopas on tarinaa riittänyt... ☺

6 kommenttia:

  1. Onnea, 600 postausta, vau! :)

    Juuri päätin alkaa keventämään ja sitten näin reseptisi, lurps!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Peggy!! ♥
      Hiiteen sellaiset kevennykset! ☺ Sullakin on siellä kotona sellainen nelijalkainen joka varmasti pitää sut tasaiseen liikkeessä, että turha on murehtia minkään kilojen perään!! ☺

      Poista
  2. Tätä mää haluun kokeilla! Kuin pal laitoit marjoi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kun huomasit, oli pikku kömmähdys sattunu tuon ohjeen kanssa! Nyt siis löytyy tuo marjamääräkin! ☺ Laitoin siis 1 dl vadelmia ja 1 dl mustikoita! ☺

      Poista
  3. Milteinpä tuollaisella ohjeella olen toscapiirakkaa tehnyt ja oli hyvää! Toscapiirakka on ehdottomasti yksi lemppari leivoksistani <3 Kahviloitten t.piirakat tuppaa olemaan kuivan puoleisia ja meinaavat tuottaa pettymyksiä, mutta itse tehtyihin harvemmin tarttee pettyä. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä olen niin samaa mieltä sun kanssas, toscapiirakka on kyllä yksi parhaista!! Harmi kun nykyaikana enää hyvin harvassa kahvipöydässä tätä herkkua on tarjolla...

      Poista

Kiitos kommentistasi! :)