torstai 27. elokuuta 2015

Vehnättömät riisipuurorieskat


Mä olen niin onnellinen näistä leivistä! ♥ (pienet on tämän rouvan ilot....) Luulin, että en enää saa syödä karjalanpiirakoita, mutta ehei, nämä kyllä korvaavat karjalanpiirakat mennen tullen. Riisipuuroa on meillä siis keitelty ahkerasti! ☺ Olen kokeillut vähän erilaisia versioita vaihtelemalla jauhoja ja määriä. Mun suosikki on ehkä mantelijauho/kaurahiutale-yhdistelmä. Kaurahiutaleita kannattaa ehdottomasti käyttää jos vaan oma elimistö niitä sietää. Ne tuovat nimittäin kivaa rapsakkuutta noihin rieskoihin. Psylliumillakin olivat ihan ok:n makuisia, mutta jäivät jotenkin inhottavan löysiksi. Sen sijaan kuitua niistä kyllä löytyi. 
Riisipuuron keitän veteen, koska en ole varma vieläkään että tykkääkö mun vatsani maidosta vai ei. Periaatteessa ei pitäisi maidosta tulla mitään oireita, mutta olen silti yrittänyt sitäkin vältellä....

Riisipuuro

2 dl vettä
2 dl puuroriisiä
1 l vettä/täysmaitoa
½ tl suolaa

 Kiehauta vesi kattilassa. Lisää riisit. Anna kiehua, kunnes vesi on imeytynyt riiseihin. Lisää vesi/maito ja anna puuron kiehua hiljalleen kypsäksi, n. 45 minuuttia. Lisää lopuksi suola.




Riisipuurorieskat

5 dl riisipuuroa
2 dl mantelijauhoa tai riisijauhoa
1 dl kaurahiutaleita (tai korvaa 2 rkl psylliumia)
2 munaa
½ tl suolaa

Sekoita kaikki aineet nopeasti tasaiseksi taikinaksi.Taputtele taikinasta leivinpaperin päälle pellille 6-8 pyöreää, noin 1/2 sentin paksuista rieskaa.
Paista riisipuurorieskoja 275-asteisen uunin ylätasolla noin 10 minuuttia, kunnes rieskat ovat kauniin ruskeatäpläisiä.


 Laitetaas tähän yksi kuva meidän kesäloman suurimmasta prokkiksesta, eli piha-aidan maalauksesta. Näyttää pieneltä pätkältä, mutta yllättävän kova homma oli tuo aita+roskakatos kahteen kertaa tupsutella valkoisella maalilla. Mutta jotain plussaa, siinä sai aika hyvän rusketuksen kun biksut päällä muutaman päivän maalaili! ☺

Tytöillä on hieno "kerrossänky" ☺


5 kommenttia:

  1. Kokeile keittää riisipuuroa mantelimaitoon. Itse olen aivan ihastunut makeuttamattomaan mantelimaitoon. Luulisi että sopii näihinkin. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei kiitos vinkistä! Olen miettinytkin tuota mantelimaidon käyttöä, mutta kesäloman aikana en jaksanut lähteä ajelemaan kauppaan (sinne on jopa 10 km/suunta) joten tein ihan vaan veteen. Mutta seuraavaksi pitää testata tuota mantelimaitoa! ☺

      Poista
  2. Näitä mun on pakko koittaa, ku niin hehkutit! 😊 ja toi mantelimaito tosiaan on hyvää. Puurossa, myslin kanssa ja vaikka missä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en ole testannut mantelimaitoa kuin smoothieissa ja niissä se toimii, joten toimii varmaan muutenkin. Pitääkin testata!! ☺

      Poista
  3. Ihanalta kuulostaa, riisipuurorieskat! Pakko testata joku kerta. Ja mantelimaito pitää ottaa mun kanssa testaukseen, niin paljon sitä on suositeltu.. :)

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi! :)