maanantai 22. elokuuta 2016

Piipahdus Kolarin huudeilla

Viime viikolla tehtiin pikapiipahdus Lapissa, Tornionjoen lohen kutsuhuutojen saattelemana! ;) Torstaina lähdettiin aikaisin aamusta ajelemaan kohti Ylitorniota. Oltiin siinä sukulaisten luona ensimmäinen yö ja jatkettiin sitten perjantaiaamuna kohti Kolaria ja Koivusaajon lomamajoja. Sieltä meille oli varattuna pieni mökki pariksi vuorokaudeksi. Mökki ei ollut mikään luxusvarusteltu, mutta eipähän ollut hintakaan. 25 €/vrk ja alueen saunat oli vapaasti käytössä koko vierailun ajan. Mökkiin tuli sähkö, mutta vettä ei tullut. Mökin vieressä oli lähdevesikaivo. Ulkohuusseja oli pitkin loma-alueen huudeja ja saunojakin oli peräti neljä (+ savusauna).

Paikka oli todella upea. Tai mitä muutakaan se voisi olla kun Tornionjoki virtasi ihan vieressä. Ollaan ihan täysin menetetty sydämemme noille Tornionjoen huudeille. Ja sitä huumaantumista ei taas yhtään vähentänyt se, että pieni lohensintti sieltä saatiin. Tällä kertaa isäntä otti aika rauhallisesti kalastuksen suhteen ja enemmän hengaili mun ja Viskin kanssa. Kuulemma ehtii sit taas kalastaa ihan tarpeeksi kun äijäsakilla sinne ensi kesänä menevät. Tämä oli vähän tälläinen tutkimusmatka taas meille koko sakille, kun ihan uusille seuduille menimme.

Lomakylän respa ja pikkukioski, josta sai ostettua kattavan valikoiman peruselintarvikkeita.

Viskille oli kova paikka asustella mökissä, jonka naapureina oli toisella puolella poroja ja toisella lampaita. No, ei se niitä kovin kauaa jaksanut haukkua. Launtaina Ylläksellä käveli muutama poro vastaan ja Viski vaan käänsi päänsä pois, ei oikein enää jaksanut välittää mitään.

Viski katselee mökin ikkunasta poroja.
Ylläksellä nähtiin näin upea poro. En ole varmaan koskaan näin komiaa yksilöä nähnytkään.
Melko rankkaa odotella, että se isäntä tulis kalasta.....

Launtaiaamuna otettiin suunnaksi Yllästunturi. En ollut ikinä ennen siellä käynyt. Isäntä joskus vuosia sitten kuulemma oli siellä laskettelemassa ollut. Käytiin ensiksi vähän ihmettelemässä Ylläksen matkailutarjontaa Luontokeskus Kellokkaassa. Itse aina suosin jos haluaa paikallisesta luonnosta mahdollisimman paljon irti, niin kannattaa aina piipahtaa paikallisessa luontokeskuksessa. Niistä saa hyvää ajankohtaista infoa ja karttoja mukaansa. Tälle lyhyelle reissulle ei mitään patikkareissua saanut yhdistettyä, mutta Ylläksen nurkkiin on päästävä uudestaan. Äkkiseltään laskettuna pelkästään siitä Ylläksen vierestä lähti 15 merkittyä, eripituista päiväreittiä. Siinä riittäisi käveltävää ja ihmeteltävää! :)

Ja kun Ylläkselle kerran suunnattiin, niin pitihän sitä samalla käydä Äkäslompolon keskustassa ihmettelemässä TV:stäkin tuttua Jounin kauppaa. Oli kyllä siisti kauppakeskus hyvillä palveluilla ja valikoimalla. Meidän mukaankin tarttui aika valikoima poroa ja oluita ja käytiin vielä kahvillakin siinä kauppakeskuksen kahviossa. Hyvät oli munkit ja lohileivät. Itse Jounia ei kylläkään näkynyt.... :)

Alkuperäiseen suunnitelmaan kuului, että oltaisiin kävelty Ylläksen huipulle. Mutta koska kello oli jo siinä vaiheessa niin paljon ja isännällä kova polte kalaan, niin menimme tällä kertaa huipulle gondolihissin kyydissä. Hissikyyti edestakaisin maksoi 13 €/ hlö, mutta oli kyllä kaiken rahansa arvoinen. Hisseistä neljä oli merkattu koiratunnuksella, ja vaikka ihmisiä ei juuri muuten ollutkaan liikkeellä, niin jouduimme mennen tullen hiukan odottamaan, että pääsimme koirahissiin. Viskiä mennessä vähän jännitti sinne koppiin meno, mutta takas tullessa meni jo hienosti.

Huipulla kiersimme 700 metriä pitkän Historipolun, joka kertoi Ylläksen lasketteluhistoriasta. Reitillä oli myös maisemataulu, jonka avulla pystyi tunnistamaan läheiset tunturit. Näkyihän sieltä mm. Levi. "Pitkän lenkin" jälkeen oli hyvä käydä nauttimassa kylmät huurteiset Ylläskammissa. Upea paikka! Siinä oli aika hyvä fiilis juoda oluet kaikessa rauhassa. Upeat maisemat, raikas ilma ja ei ihmisiä mailla halmeilla. Muutama reikäpää siinä kyllä lähti ajelemaan Ylläksen huipulta alamäkipyörillä, aika hurjan näköistä touhua....

Mökille takaspäin ajellessa pysähdyimme vielä kahville kivan näköiseen punaiseen torppaan, jossa oli pikkukahvila ja paikan pitäjä myi siellä omavalmistamia tuotteita, mm. erilaisia keramiikkajuttuja ja laukkuja jne. Tälläistä kahvilaa itsekin voisin pitää. Oli jotenkin niiiiiin upea paikka ♥

Saatiin mennen tullen Ylläkselle ihastella Väylänvarren lohitiellä upeita maisemia, ja tähän Tornionjoen ja Muonionjoen yhtymäkohtaan oli pakko pysähtyä ja ihastella maisemia tovin jos toisenkin. Ihanan rauhallista, vain kosken pauhu kuului.

Lauantai illaksi lomakylän isäntä oli lämmittänyt savusaunan. Se kyllä kruunasi lomamatkamme. Voitteko uskoa, että ensi kesäksi on jo varattuna elokuulle loma samaisessa paikassa....?! :D

Savusauna
Rantasauna.

Ja vaikka Tornionjoki ei meille tällä kertaa suonutkaan kuin yhden pienen lohensintin, niin matkalla kun pysähdyimme vielä sukuloimaan, niin yllättäen se kylmälaukku täyttyi lohesta! ♥ Saimme matkaamme myös ihan huippuhyvää itse tehtyä kylmäsavulohta. Voitte varmaan uskoa, että kaupan kylmäsavulohet eivät ole YHTÄÄN MITÄÄN tämän rinnalla. Tätä syötyämme ajattelimme itsekin uhrata yhden ylimääräisenä olevan jääkaapin näihin kylmäsavuhommiin... Mutta niistä (toivottavasti) lisää myöhemmin.....

Ei sitä lohtakaan ihan joka päivä jaksa syödä.... ;)

Ja nyt kohti arkea. Odotellen samalla vajaan parin viikon päästä koittavaa uutta reissua Lappiin...... ;)

1. Tuttuja maisemia. <3 Elli kelli hoitolapseni oli liian kiltti hauvaksi; siitä tuli tänään Elli-enkeli. Ihan kamala päivä ollut. Hauva oli ollut aamulla vaisu, joten sisko pyysi että pääsisimmekö käymään sitä vilkaisemassa. Hauva todella oli vaisu, joten otimme sen mukaan. Vointi romahti äkkiä ja sain sen kerran elvytettyäkkin, mutta klinikalle päästyä ei voitu enää tehdä mitään. Ilmeisesti jotain sopimatonta syönyt. Elli <3

1. EIKÄ..... :( Mitä suru-uutisia.
      Voimia & halauksia sinulle ja siskollesi!!!! ♥
      Ja Ellille hyvää taivasmatkaa! ♥ Vie Jimille & Tyynelle paljon terveisiä!!
      Ihan liian pian päättyi pienen Ellin elämä.... :( Tuo on niiiiiin surullista, että pennun elämä päättyy ennen kuin se kunnolla ehti edes alkamaan. Niin kovin surullista!!!!! :(
      VOIMIA suureen suruun!!! ♥

2. Kiitos. <3 Onneksi Kisun 4v synttärit toi ystäviä kyläilemään, niin sain vähän ajatuksia muualle, mutta vollotus purkauksia ei nekään estäneet. Liian varhain pikkanen lähti. Ei uskoisi, että kerkesi olemaan vain 2kk siskollani! Hauva kerkesi hurmaamaan olemuksellaan niin, että ihan kuin pidemmänkin ajan olisi ollut. Ihan, kuin oman pennun olisin menettänyt, tekee niin pahaa siskon perheen puolesta. Ellillä on nyt hyvä olla, hyvien eläinystävien seurassa. <3 Lemmikkien ainut kurja puoli on, kun niistä joutuu aina jossain vaiheessa luopumaan. :,/

2. Vastaukset
    1. Kiitos Mira, maisemat tosiaan olivat erittäin upeat!! ♥
      Lapin kärpänen on puraissut ja PAHASTI.... ☻

3. Melkoset huudit! Mut noi porot ♡ en kestä.

1. No oli kyllä! ♥
      Ja porot oli hauskoja tapauksia! ☺ Eivät pelänneet Viskiä yhtään ja Viski meinaskin pari kertaa tikata poroja nokkaan kun tulivat vähän turhan lähelle. Vahingoilta onneksi vältyttiin...
      Ja kiitos kisujen hoidosta! ♥ Molemmat tallessa ja hyvin syöneinä.... :D

4. Mahtavia kuvia! Voisin itekin tuonne lähteä lomailemaan ja patikoimaan. Noi porot on kyllä mainioita :D

1. Kiitos Tita ♥
      Kannattaa suunnata Suomen Lappiin - upea paikka. Mutta pieni paha juttu on, että se vie aika takuuvarmasti sydämen.... ;)